Skip to main content Skip to footer

Praktische tips bij het ondernemen

Praktische tips bij het ondernemen

Een overzichtelijke boekhouding: een stevige basis voor jouw zaak 

Strak bijhouden hoeveel omzet er binnenkomt en vooral ook, wat er uitgaat: je cashflow managen is als retailer of horeca-eigenaar altijd een must. Of je nu een kleine boetiek runt of juist meerdere horecazaken hebt. 

Overzicht houden op je zakelijke geld is essentieel voor het nemen van de juiste beslissingen op de meest logische momenten. Hoe sta je er eigenlijk écht voor? Op welke dagen draai je meer omzet dan de andere? En op welk tijdstip? Kloppen je kasoverzichten? Via welke kanalen verkoop je het meest of juist het minst? Waar zou meer aandacht naartoe mogen? En op welk moment kun je het beste je inkopen plannen of je leveranciers betalen?  

Een up-to-date administratie helpt je bij het beantwoorden van deze, en nog veel meer vragen.

Hoe houd je dat dan bij?  

Begin je net met ondernemen en vraag je je af wat je precies moet bijhouden? In ieder geval de volgende, basis: 

●    Alle inkomende en uitgaande betalingen 
●    Een overzicht van al je transacties, contante-, kaartbetalingen en online transacties 
●    Een up-to date kasadministratie, inclusief bonnen 
●    Andere financiële aantekeningen, zoals je online administratie 
●    Digitale bankafschriften 
●    Software en databestanden, van bijvoorbeeld je pinterminal 
●    Contracten, overeenkomsten en andere bindende afspraken 
●    Bijbehorende agenda’s en correspondentie 

Bewaar alles goed: 7 tot 10 jaar

Voor de administratie rondom onroerend goed bewaar je alles 10 jaar. Voor alle andere administratie is de termijn 7 jaar. Denk aan:

●    Je facturenadministratie 
●    Je kasadministratie 
●    Je inkoop- en verkoopboek
●    Voorraadlijsten
●    Loonadministratie 

En als je jouw hele administratie digitaal doet, zorg dan dat je altijd bij je gegevens kunt of uitdraaien downloadt. Zo heb je deze altijd bij de hand, ook als je een programma niet langer meer gebruikt. 

Zelf doen of uitbesteden? 

Je kunt je boekhouding zelf doen of iemand inhuren die het voor je doet, natuurlijk. Als je het uitbesteedt weet je in ieder geval zeker dat er altijd iemand met je meedenkt over eventuele (belasting)voordelen en investeringen. Dat kan je onderaan de streep veel geld besparen. 

Maar bepaal goed voor jezelf of die kosten opwegen tegen die voordelen, zeker in het begin. Mocht je toch besluiten het zelf te doen, er zijn tegenwoordig veel goede online boekhoudsystemen. Op boekhouder.nl vergelijk je de verschillende systemen aan de hand van jouw behoeften.

24/7 inzicht in je cashflow 

Maar wil je altijd, waar je ook bent, weten hoe je cashflow ervoor staat? Met of zonder boekhouder? Met de BLUbeem app bundel je al je transacties van al je verkoopkanalen op een plek en zie je in een oogopslag hoe je ervoor staat. 

En of je nu een zaak of meerdere hebt en behalve fysieke vestigingen ook een webshop hebt, maakt daarbij niets uit. Integendeel! We bundelen alle relevante data rondom je betalingen op een plek zodat je cashmanagement simpeler én overzichtelijker wordt. Extra overzicht nodig? Dan download je gemakkelijk de

bestanden die je nodig hebt.  
Iets waar je boekhouder ook blij van wordt. ;-) 

Blijf op de hoogte

Nieuws, trends en ontwikkelingen

Eén keer per maand een update speciaal gericht op ondernemers.