Skip to main content Skip to footer

Eén systeem, de hele wereld plat

Eén systeem, de hele wereld plat

Je hebt het vast voorbij zien komen in het nieuws: vorige maand legde een software-update van Windows wereldwijd vliegvelden, ziekenhuizen en banken plat. Nadat de ‘Blue screen of death’ op de schermen van systemen verscheen, weigerden de getroffen computers hun werk nog te doen.  

Maar dit soort storingen komen helaas ook regelmatig voor in de wereld van betalen. Afgelopen mei bijvoorbeeld nog, toen een landelijke betaalstoring maakte dat pinnen urenlang niet meer mogelijk was. Het incident liet goed zien hoe afhankelijk ondernemers en consumenten in de retail zijn geworden van pinbetalingen.  

Van de politiek tot aan het nieuws  
Van De Nederlandse Bank tot aan de NOS: de storing hield professionals en consumenten op ons landelijk niveau bezig en het zoeken naar de oorzaak werd al snel een topprioriteit. Niemand houdt immers van systemen die er uit het niets mee ophouden. Zéker niet tijdens de piekuren wat boodschappen doen betreft.  

Impact op winkeliers  
Voor winkeliers was de impact groot. De storing had niet alleen een negatieve invloed op de omzet maar zorgde er ook voor dat men uit moest wijken naar andere betaalmethoden zoals met online QR-codes of contant geld.  

De beelden van de gigantische rijen bij geldautomaten leverden het bewijs: als technologie faalt, is het fijn om ook altijd contant te kunnen betalen. Iets wat een op de vijf consumenten met een voorkeur voor cash allang wist.  

Kwetsbaar  
De storing maakte bovendien duidelijk hoe kwetsbaar onze systemen kunnen zijn. Maar hoewel de storing onhandig en vervelend was, bleek hij vooral leerzaam. Het onderstreepte voor ondernemers het belang van het goed regelen van al je betaaloplossingen. Ook die naast je kaartbetalingen. 

Het volledig afhankelijk zijn van één betaalmethode maakt zowel consumenten als ondernemers kwetsbaar. Door verschillende betaalmogelijkheden aan te bieden is er altijd een betrouwbaar betaalalternatief.  

Wat er ook gebeurt.  

Meerdere opties = altijd een plan B  
Door altijd alle gangbare betaalmethoden aan te bieden, blijft jouw zaak altijd draaien, óók in het geval van een onverwachte technische storing. En is er geen storing? Dan ben je juist extra servicegericht naar je klanten door ze precies te laten betalen zoals zíj willen.  

Blijf op de hoogte

Nieuws, trends en ontwikkelingen

Eén keer per maand een update speciaal gericht op ondernemers.