Skip to main content Skip to footer

Als pinnen niet werkt: zo zorg je dat je wél kunt blijven afrekenen

Als pinnen niet werkt: zo zorg je dat je wél kunt blijven afrekenen

Even snel iets afrekenen. Tik met je pas, check met je mobiel – klaar. Zo doen we dat in Nederland bij meer dan 80% van de betalingen. Contant geld? Hebben we steeds minder in onze zak. 

Maar wat als dat digitale gemak het even laat afweten? Bijvoorbeeld bij een pinstoring, of als door een grote storing zelfs de geldautomaten platliggen? 

Daarom zegt de overheid: denk vooruit. 
Er is op dit moment geen reden tot paniek. Maar het is wel verstandig om voorbereid te zijn op een situatie waarin je drie dagen geen digitaal betalingsverkeer hebt. Dat advies komt van onder andere De Nederlandsche Bank, banken, retailkoepels en het Ministerie van Financiën. 

Wat betekent dat voor jou als ondernemer? 
Dat je voldoende wisselgeld in huis hebt om betalingen tijdelijk contant af te kunnen handelen. Wat genoeg is, hangt af van je eigen situatie: 

  • Hoeveel transacties doe je gemiddeld per dag? 
  • Wat is de gemiddelde waarde per betaling? 
  • Wat is de maximale waarde aan contant geld die je veilig kunt bewaren? 

Tip: het is niet nodig om alles om te gooien. Een kleine verhoging van je wisselgeldbestelling kan al genoeg zijn. 

Wil je meer weten over wat je als consument of ondernemer kunt doen bij een noodsituatie? Check www.denkvooruit.nl. Daar lees je ook hoe je een noodpakket samenstelt, hoe je waarschuwingen ontvangt en welke risico’s er nog meer zijn. 

Blijf op de hoogte

Nieuws, trends en ontwikkelingen

Ontvang updates speciaal gericht op ondernemers.